• Į pradžią
  • Apie Rūmus
  • Naujienos
  • Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkės, Darbo partijos frakcijos narės Dangutės Mikutienės pranešimas: „Odontologų rūmams metas keistis“

Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkės, Darbo partijos frakcijos narės Dangutės Mikutienės pranešimas: „Odontologų rūmams metas keistis“

Šią savaitę Seime Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė, Darbo partijos frakcijos narė Dangutė Mikutienė kartu su Sveikatos reikalų komiteto nariais užregistravo Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo pakeitimo projektą, kurio tikslas – skaidresnės, objektyvesnės, labiau Odontologų rūmų nariams ir visuomenei atviros odontologų savivaldos įtvirtinimas.
Pasak D. Mikutienės, odontologų bei burnos priežiūros specialistų bendruomenėje, vienijančioje daugiau nei 7400 specialistų, vis dažniau pastebimas nepasitenkinimas gana uždara bei neefektyviai valdoma savivaldos institucija.
 
„Kita priežastis, lėmusi projekto rengimą, yra pernelyg komplikuota ir biurokratiška valdymo organų struktūra. Šiuo metu Odontologų rūmų komisijų yra 15, todėl manau, kad reikia keisti dabartinį reglamentavimą siekiant mažinti šių komisijų skaičių bei užkirsti kelią naujų komisijų, iš esmės nesprendžiančių nuolatinių rūmų veiklai priskirtinų klausimų, sudarymui ir nuolatiniam veikimui“, – teigia Seimo narė.
 
Projektu taip pat siekiama didesnio skaidrumo ir nešališkumo: siūloma keisti komisijų ir garbės teismo narių sudėtis, numatant nepriklausomų asmenų – Odontologų rūmams nepriklausančių ir juos kontroliuojančiose institucijose pareigų neužimančių visuomeninių organizacijų ir (ar) akademinės visuomenės veikėjų – dalyvavimą. Tokiu būdu tikimasi užtikrinti šių rūmų organų veiklos nepriklausomumą ir profesionalumą.
 
Šiuo metu Odontologų rūmų įstatyme nėra numatyta laikinųjų darbo grupių veikla, kurios įtvirtinimas itin sumažintų biurokratizmą komisijų valdyme bei aktualių klausimų sprendime. Įstatymas taip pat nenumato pareigos Rūmų organų nariams veikti nešališkai bei objektyviai, vengiant bet kokio galimo interesų konflikto. Nėra įtvirtintas draudimas reikalauti konfidencialios informacijos, kurios apsauga yra įtvirtinta ir Civiliniame kodekse. Be to, šiuo metu nėra numatyta organų narių atsakomybė tuo atveju, kai nevykdomos arba netinkamai vykdomos pareigos. Šiuo metu Rūmai taip pat nėra įpareigoti organizuoti kiekvienų metų finansinės veiklos atskaitomybės ir metinių finansinių ataskaitų rinkinio nepriklausomą auditą, kuris leistų Rūmams tinkamai ir efektyviai valdyti savo turimą turtą.
 
LR Seimo Sveikatos reikalų komiteto informacija
 
 
Seimo sveikatos reikalų komitetas užsimojo valdyti asociacijų veiklą
 
Sveikatos reikalų komitetas 2015-05-14 d. Seime užregistravo Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektą), kuriuo, pažeidžiant įstatymus, norima reguliuoti odontologų asociacijos veiklą ir nepagrįstai perimti kokybiškai atliekamas funkcijas.
 
Minėtu Projektu pažeidžiamas Asociacijų įstatymo 14 straipsnis, kuriame nurodomas draudimas: „Valstybės ir savivaldybių institucijoms ir pareigūnams įstatymų nenustatytais atvejais ir tvarka, politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms, kitoms organizacijoms ir asmenims draudžiama kištis į asociacijos veiklą ir į jos vidaus reikalus.“ Seimo Sveikatos reikalų komiteto užregistruotame Projekte numatyta reguliuoti į LR odontologų rūmų vidaus veiklą (nustatant valdymo organų struktūrą, jų kompetencijos apimtis, nuolatines komisijas, laikinųjų darbo grupių sudarymo tvarką, nuolatinių komisijų ir laikinųjų darbo grupių narių atrankos kriterijus, užsimojant atlikti planinius ir neplaninius Rūmų patikrinimus ir vidaus auditus, neatsižvelgiant į tai, kad Rūmai negauna jokio finansavimo iš valstybės biudžeto, ir kt.). LR odontologų rūmams, kaip asociacijai, nustatomi diskriminaciniai reikalavimai kitų juridinių asmenų atžvilgiu ir pažeidžiamos LR civiliniame kodekse įtvirtintos nuostatos.
 
Projekte neapibrėžta į ką konkrečiai, t.y. į kurias Rūmų veiklos sritis, nukreipta Sveikatos apsaugos ministerijos vykdoma kontrolė. Įtvirtinta abstrakti nuostata, kad Sveikatos apsaugos ministerija turi teisę atlikti planinius ir neplaninius Rūmų patikrinimus bei vidaus auditus. Taip suponuojama nuomonė, kad Sveikatos apsaugos ministerijai suteikiama teisė vykdyti kontrolę visų, Rūmų priimtų, sprendimų atžvilgiu, pažeidžiant Rūmų, kaip asociacijos, veiklos garantijas.
 
Rūmai priima ne tik sprendimus, susijusius su valstybės deleguotų funkcijų vykdymu, bet ir sprendimus, susijusius su Rūmų, kaip asociacijos, veikla. Todėl nuostatos, įgalinančios vykdyti kontrolę visų Rūmų sprendimų, įtvirtinimas įstatymine norma, šiukščiai pažeidžia LR Asociacijų įstatymą, nustatantį asociacijos veiklos garantijas bei draudimą kištis į asociacijos veiklą ir į jos vidaus reikalus.
 
Taigi, numatyta abstrakti kontrolė, nenurodant konkrečių Rūmų veiklos sričių, kurių atžvilgiu ji vykdoma, tik sukelia neaiškumų ir nereikalingą painiavą, nustatant ribas, kur yra Sveikatos apsaugos ministerijos kompetencija, o kur jau Rūmų, kaip asociacijos, veiklos garantijų pažeidimas.
 
Pateiktas Projektas, Rūmams, kaip asociacijai, yra nepriimtinas, prieštaraujantis ir pažeidžiantis savivaldos principus. Rūmų nuomone, Sveikatos apsaugos ministerijos kontrolė turi būti įgyvendinama tik Rūmų priimtų sprendimų, susijusių su valstybės deleguotų funkcijų vykdymu, atžvilgiu.
 
Projektu taip pat numatoma iš LR odontologų rūmų perimti odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo funkciją. 11 metų šią funkciją sėkmingai įgyvendino LR odontologų rūmai. Pagal naują Projektą, šią funkciją vykdytų Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba (VASPVT) prie Sveikatos apsaugos ministerijos, tačiau nepateikiama jokių argumentų, kodėl šią funkciją turėtų vykdyti VASPVT.

„2004 m. valstybei perdavus Rūmams odontologinės veiklos licencijavimo funkcijas buvo sudarytos atitinkamos komisijos, patvirtintos jų veiklos sąlygos, išspręstas šių funkcijų vykdymo finansavimas. 2006  ir 2008 m. LR Valstybės kontrolė atliko Valstybinį auditą dėl Rūmų veiklos, kartu įvertinta Rūmų vykdoma odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo funkcija.  Nustatyta, kad valstybės patikėta veikla atliekama kompetentingai“,  – sako LR odontologų rūmų tarbos pirmininkas A. Šeikus. Odontologus vienijančios asociacijos vadovas pažymi, kad nusiskundimų dėl šios veiklos vykdymo nėra gauta. „Rūmams atliekant šią funkciją yra taupomos valstybės lėšos, mažinama biurokratija, todėl visiškai neaišku, kodėl Rūmai turi perduoti valstybei odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo funkciją“, – sako A. Šeikus.
 
Pažymime, kad Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo 14 straipsnyje yra numatyta, kad  „Rūmai kasmet iki balandžio 1 dienos pateikia Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai ataskaitą apie odontologų licencijavimo, odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo komisijų darbą“. Odontologų rūmai šią pareigą vykdo, o taip pat po kiekvieno licencijavimo posėdžio Sveikatos apsaugos ministerijai pateikia posėdžio protokolus bei licencijas sveikatos apsaugos ministrui pasirašyti.
 
Aiškinamajame Projekto rašte klaidingai nurodoma, jog Projekto įgyvendinimui papildomų biudžeto lėšų nereikės. Šiuo metu Rūmai odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo funkciją vykdo savo lėšomis, nuimdami valstybei administravimo ir finansavimo naštą. Perdavus įstaigų licencijavimo veiklą VASPVT, valstybė privalės finansuoti jos admininstravimo ir įgyvendinimo kaštus.
 
„Odontologų rūmams apmaudu, kad minėtas Projektas buvo parengtas staiga, neįsigilinus į LR odontologų rūmų veiklą ir ją reglamentuojančius dokumentus. Projektu reglamentuojamos nuostatos prieštarauja viena kitai. Rengiant Projektą nebuvo konsultuojamasi ne tik su Projektu tiesiogiai paliečiama asociacija, Odontologų rūmais, bet ir teisės bei kitais specialistais“, – sako A. Šeikus.
 
LR odontologų rūmų informacija
 

Svetainėje naudojami slapukai, kurie padeda užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę. Tęsdami naršymą, jūs sutinkate su privatumo politika.