Ryšys tarp TV reklamos vaikų žiūrimiausiu laiku bei jų dantų sveikatos būklės

.

Parengta pagal H. D. Rodd, V. Patel. Content analysis of children’s television advertising in relation to dental health. British Dental Journal 2005; 199:710–713.

Trumpai:

  • Stiprėja nuomonė, jog, toliau daugėjant tokių maisto produktų reklamos, tai gali turėti žalingos įtakos vaikų bendrai ir burnos sveikatai.
Statistika gąsdinanti: tradiciškai jaunas britas TV žiūri 3 valandas per dieną. Be to, net du trečdaliai vaikų turi televizorių savo miegamuosiuose. Per metus vaikas JAV, DB ar Australijoje pamato 20000 TV reklamų. Tuo tarpu Skandinavijos šalyse (Švedijoje ir Norvegijoje) TV reklama vaikų žiūrimiausiu laiku uždrausta. Daugybė studijų pateikia neginčijamų įrodymų, jog TV reklama, kaip viena galingiausių žiniasklaidos dalių, gali turėti tiesioginės įtakos vaikų elgesiui, įpročiams, nusistatymui, pasirinkimui. Daugiausia reklamuojami žaislai, pramogos ir maistas (pastarasis procentiškai dažniausiai). Iš visos maisto reklamos vaikų TV programų laiku net 20 proc. skirta saldumynams DB ir Graikijoje, o Naujoje Zelandijoje net 30 proc Apskritai net 90 proc. laiko reklamuojami produktai, turintys didelius cukraus, druskos ar riebalų kiekius. Neabejotinai tai yra viena iš lemiamų vaikų nutukimo bei susijusių ligų priežasčių.

Atliktas tyrimas (H. D. Rodd, V. Patel): išsamesnei analizei atlikti į vaizdajuostę buvo įrašyta 41 valanda vaikams skirtų TV programų, rodomų populiariausio DB transliuotojo ITV1 (2003 m. liepą ir rugpjūtį). Iš beveik 1000 parodytų reklamų buvo atrinktos tik maisto/gėrimų reklamos. Šios suskirstytos į grupes priklausomai nuo cukraus ir/ar rūgščių kiekio. Apskaičiuota, jog per vieną vaikams skirtų programų transliacijos valandą buvo parodyta vidutiniškai 24 reklamos (t.y. 15,8 proc. viso transliacijos laiko). 34,8% reklamų buvo skirtos reklamuoti maistui bei gėrimams, iš kurių 95,3% potencialiai kariogeniškiems bei sukeliantiems erozijas produktams. Dažniausiai reklamuojami pusryčių dribsniai pasaldinti cukrumi (26,3 proc,), saldumynai (23,7 proc.) ir negazuoti gaivieji gėrimai (18,1 proc.). Tik viena reklama buvo skirta burnos higienos priemonėms!

Kitas tyrimas parodė, jog vaikų TV programų metu potencialiai dantims žalingiems maisto produktams atiteko 73,4 proc. reklamos laiko, o iš apskritai visos TV transliuojamos reklamos jai atiteko tik 18,6 proc. eterio. Taigi, vaikai buvo tiesiog „terorizuojami“ „cukruotomis” reklamomis.

Daugybė priežasčių gali sukelti dantų ėduonį ir erozijas, todėl būtų sunku įrodyti, jog TV reklama turi tiesioginį priežastinį ryšį pasireikšti šioms ligoms. Vis dėlto, tai neabejotinai lemia vaiko pasirinkimą vartoti. Juk įrodyta priklausomybė tarp vaikų TV žiūrėjimo, netinkamų mitybos įpročių bei ydingo sveikos mitybos principų supratimo.

Vertė ir adaptavo gydytoja odontologė Simona Valeišaitė

Spausdinti

Svetainėje naudojami slapukai, kurie padeda užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę. Tęsdami naršymą, jūs sutinkate su privatumo politika.