Ryšys tarp TV reklamos vaikų žiūrimiausiu laiku bei jų dantų sveikatos būklės
Parengta pagal H. D. Rodd, V. Patel. Content analysis of children’s television advertising in relation to dental health. British Dental Journal 2005; 199:710–713.
Trumpai:
- Vaikai Didžiojoje Britanijoje (DB) jiems skirtų TV programų metu mato daug maisto produktų reklamos.
- Didžiuma reklamuojamų produktų turi didelį cukraus, druskos bei riebalų kiekį.
- Stiprėja nuomonė, jog, toliau daugėjant tokių maisto produktų reklamos, tai gali turėti žalingos įtakos vaikų bendrai ir burnos sveikatai.
Atliktas tyrimas (H. D. Rodd, V. Patel): išsamesnei analizei atlikti į vaizdajuostę buvo įrašyta 41 valanda vaikams skirtų TV programų, rodomų populiariausio DB transliuotojo ITV1 (2003 m. liepą ir rugpjūtį). Iš beveik 1000 parodytų reklamų buvo atrinktos tik maisto/gėrimų reklamos. Šios suskirstytos į grupes priklausomai nuo cukraus ir/ar rūgščių kiekio. Apskaičiuota, jog per vieną vaikams skirtų programų transliacijos valandą buvo parodyta vidutiniškai 24 reklamos (t.y. 15,8 proc. viso transliacijos laiko). 34,8% reklamų buvo skirtos reklamuoti maistui bei gėrimams, iš kurių 95,3% potencialiai kariogeniškiems bei sukeliantiems erozijas produktams. Dažniausiai reklamuojami pusryčių dribsniai pasaldinti cukrumi (26,3 proc,), saldumynai (23,7 proc.) ir negazuoti gaivieji gėrimai (18,1 proc.). Tik viena reklama buvo skirta burnos higienos priemonėms!
Kitas tyrimas parodė, jog vaikų TV programų metu potencialiai dantims žalingiems maisto produktams atiteko 73,4 proc. reklamos laiko, o iš apskritai visos TV transliuojamos reklamos jai atiteko tik 18,6 proc. eterio. Taigi, vaikai buvo tiesiog „terorizuojami“ „cukruotomis” reklamomis.
Daugybė priežasčių gali sukelti dantų ėduonį ir erozijas, todėl būtų sunku įrodyti, jog TV reklama turi tiesioginį priežastinį ryšį pasireikšti šioms ligoms. Vis dėlto, tai neabejotinai lemia vaiko pasirinkimą vartoti. Juk įrodyta priklausomybė tarp vaikų TV žiūrėjimo, netinkamų mitybos įpročių bei ydingo sveikos mitybos principų supratimo.
Vertė ir adaptavo gydytoja odontologė Simona Valeišaitė