Seimo sveikatos reikalų komitetas užsimojo valdyti asociacijų veiklą

Sveikatos reikalų komitetas 2015-05-14 d. Seime užregistravo Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektą), kuriuo, pažeidžiant įstatymus, norima reguliuoti odontologų asociacijos veiklą ir nepagrįstai perimti kokybiškai atliekamas funkcijas.
 
Minėtu Projektu pažeidžiamas Asociacijų įstatymo 14 straipsnis, kuriame nurodomas draudimas: „Valstybės ir savivaldybių institucijoms ir pareigūnams įstatymų nenustatytais atvejais ir tvarka, politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms, kitoms organizacijoms ir asmenims draudžiama kištis į asociacijos veiklą ir į jos vidaus reikalus.“ Seimo Sveikatos reikalų komiteto užregistruotame Projekte numatyta reguliuoti į LR odontologų rūmų vidaus veiklą (nustatant valdymo organų struktūrą, jų kompetencijos apimtis, nuolatines komisijas, laikinųjų darbo grupių sudarymo tvarką, nuolatinių komisijų ir laikinųjų darbo grupių narių atrankos kriterijus, užsimojant atlikti planinius ir neplaninius Rūmų patikrinimus ir vidaus auditus, neatsižvelgiant į tai, kad Rūmai negauna jokio finansavimo iš valstybės biudžeto, ir kt.). LR odontologų rūmams, kaip asociacijai, nustatomi diskriminaciniai reikalavimai kitų juridinių asmenų atžvilgiu ir pažeidžiamos LR civiliniame kodekse įtvirtintos nuostatos.
 
Projekte neapibrėžta į ką konkrečiai, t.y. į kurias Rūmų veiklos sritis, nukreipta Sveikatos apsaugos ministerijos vykdoma kontrolė. Įtvirtinta abstrakti nuostata, kad Sveikatos apsaugos ministerija turi teisę atlikti planinius ir neplaninius Rūmų patikrinimus bei vidaus auditus. Taip suponuojama nuomonė, kad Sveikatos apsaugos ministerijai suteikiama teisė vykdyti kontrolę visų, Rūmų priimtų, sprendimų atžvilgiu, pažeidžiant Rūmų, kaip asociacijos, veiklos garantijas.
 
Rūmai priima ne tik sprendimus, susijusius su valstybės deleguotų funkcijų vykdymu, bet ir sprendimus, susijusius su Rūmų, kaip asociacijos, veikla. Todėl nuostatos, įgalinančios vykdyti kontrolę visų Rūmų sprendimų, įtvirtinimas įstatymine norma, šiukščiai pažeidžia LR Asociacijų įstatymą, nustatantį asociacijos veiklos garantijas bei draudimą kištis į asociacijos veiklą ir į jos vidaus reikalus.
 
Taigi, numatyta abstrakti kontrolė, nenurodant konkrečių Rūmų veiklos sričių, kurių atžvilgiu ji vykdoma, tik sukelia neaiškumų ir nereikalingą painiavą, nustatant ribas, kur yra Sveikatos apsaugos ministerijos kompetencija, o kur jau Rūmų, kaip asociacijos, veiklos garantijų pažeidimas.
 
Pateiktas Projektas, Rūmams, kaip asociacijai, yra nepriimtinas, prieštaraujantis ir pažeidžiantis savivaldos principus. Rūmų nuomone, Sveikatos apsaugos ministerijos kontrolė turi būti įgyvendinama tik Rūmų priimtų sprendimų, susijusių su valstybės deleguotų funkcijų vykdymu, atžvilgiu.
 
Projektu taip pat numatoma iš LR odontologų rūmų perimti odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo funkciją. 11 metų šią funkciją sėkmingai įgyvendino LR odontologų rūmai. Pagal naują Projektą, šią funkciją vykdytų Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba (VASPVT) prie Sveikatos apsaugos ministerijos, tačiau nepateikiama jokių argumentų, kodėl šią funkciją turėtų vykdyti VASPVT.
 

„2004 m. valstybei perdavus Rūmams odontologinės veiklos licencijavimo funkcijas buvo sudarytos atitinkamos komisijos, patvirtintos jų veiklos sąlygos, išspręstas šių funkcijų vykdymo finansavimas. 2006  ir 2008 m. LR Valstybės kontrolė atliko Valstybinį auditą dėl Rūmų veiklos, kartu įvertinta Rūmų vykdoma odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo funkcija.  Nustatyta, kad valstybės patikėta veikla atliekama kompetentingai“,  – sako LR odontologų rūmų tarbos pirmininkas A. Šeikus. Odontologus vienijančios asociacijos vadovas pažymi, kad nusiskundimų dėl šios veiklos vykdymo nėra gauta. „Rūmams atliekant šią funkciją yra taupomos valstybės lėšos, mažinama biurokratija, todėl visiškai neaišku, kodėl Rūmai turi perduoti valstybei odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo funkciją“, – sako A. Šeikus.

Pažymime, kad Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo 14 straipsnyje yra numatyta, kad  „Rūmai kasmet iki balandžio 1 dienos pateikia Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai ataskaitą apie odontologų licencijavimo, odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo komisijų darbą“. Odontologų rūmai šią pareigą vykdo, o taip pat po kiekvieno licencijavimo posėdžio Sveikatos apsaugos ministerijai pateikia posėdžio protokolus bei licencijas sveikatos apsaugos ministrui pasirašyti.
 
Aiškinamajame Projekto rašte klaidingai nurodoma, jog Projekto įgyvendinimui papildomų biudžeto lėšų nereikės. Šiuo metu Rūmai odontologinės priežiūros (pagalbos) įstaigų licencijavimo funkciją vykdo savo lėšomis, nuimdami valstybei administravimo ir finansavimo naštą. Perdavus įstaigų licencijavimo veiklą VASPVT, valstybė privalės finansuoti jos admininstravimo ir įgyvendinimo kaštus.
 
 „Odontologų rūmams apmaudu, kad minėtas Projektas buvo parengtas staiga, neįsigilinus į LR odontologų rūmų veiklą ir ją reglamentuojančius dokumentus. Projektu reglamentuojamos nuostatos prieštarauja viena kitai. Rengiant Projektą nebuvo konsultuojamasi ne tik su Projektu tiesiogiai paliečiama asociacija, Odontologų rūmais, bet ir teisės bei kitais specialistais“, – sako A. Šeikus.

Svetainėje naudojami slapukai, kurie padeda užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę. Tęsdami naršymą, jūs sutinkate su privatumo politika.