Dantų implantai: mitai dėl viso gyvenimo garantijos, skundai dėl „alergijos“ ir riešutų kramtymas
Dantų praradimas ir jų pakeitimas implantais šiais laikais tapo kone įprastu reiškiniu. Lietuviai savo burnos sveikata dažnu atveju rūpinasi vangiai, o dantis praranda vis jaunesni žmonės. Tačiau susirūpinimą kelia ne tik burnos sveikatos priežiūra, bet ir apie dantų implantus sklandantys mitai, neetiškos reklamos apie viso gyvenimo garantiją ar perteklinis pacientų noras valdyti gydymo procesą.
Gydymo planas – su paciento palaiminimu
Laikai, kai pacientas visiškai pasitikėjo gydytoju, jo nuomone ir siūlomu gydymu jau praėjo, sako gydytojas odontologas, burnos, veido ir žandikaulių chirurgas prof. dr. Gintaras Janužis. Specialistas sako, kad dabar pacientas priima arba dalyvauja priimant sprendimą dėl savo gydymo, pasirašinėja sutikimus prieš patekdamas, patekęs pas gydytoją, prieš pradedant gydymą ir prieš kiekvieną procedūrą. Taip išreiškiama paciento valia ir sutikimas su gydytojo siūlomu gydymu, su procedūra ir galimomis komplikacijomis.
„Esu visiškai įsitikinęs, kad tai beveik neturi jokios prasmės ir pabandysiu paaiškinti, kodėl taip manau. Pirmiausia, tai nieko bendra neturi su paciento sauga, nes neįsivaizduoju, ar gali atsirasti gydytojas, kuris nori sąmoningai pakenkti pacientui, o ir pacientas gali visiškai sutikti su netinkamai parinktu gydymu ir pasirašyti, kad su galimomis komplikacijomis supažindintas. Šios taisyklės tapo reikšmingomis atsiradus komercijai medicinoje ir persikeliant gydytojo bei paciento santykiams į teismus. Deja, teisme nė vienas sveikatos neįgijo ir nepasveiko.
Gydymo paslaugų santykiuose pacientas visada laikomas silpnąja puse, sakoma, kad gydytojo paaiškinimo jis galėjo nesuprasti, streso apimtas jis galėjo nesuvokti gydymo esmės ir taip savo sutikimo ir parašo galima išsižadėti. Pabandykite išsižadėti savo sutikimo ar parašo banke paėmę paskolą. Žinoma, sutinku, medicina, o tame tarpe odontologija, neapsieina be klaidų ar komplikacijų. Ir, kaip besvarstysi, geriausi gydymo rezultatai pasiekiami tik tais atvejais, kai gydytojo ir paciento santykiai grindžiami tarpusavio pasitikėjimu, bendradarbiavimu, kad ir kokia būtų ligos eiga“, – sako prof. dr. G. Janužis.
Tinkamiausią implantą parinks gydytojas
Dabar dantų implantacija tapo rutinine odontologine paslauga, atliekama kasdien bene šimtams pacientų. Tačiau net ir šiandien sklando gausybė mitų, susijusių su dantų implantacija, kurie visuomenėje plinta dėka supaprastinto požiūrio į dantų implantus, netikslios reklamos ir gandų.
„Kalbant apie paciento teisę rinktis, labai svarbu šiai teisei pritaikyti tam tikras ribas, taip, kaip tai daroma skiriant gydymą vaistais. Užsiimant savigyda, pacientas gali nuspręsti, kada jam reikia paprasčiausių, potencialiai saugių nereceptinių vaistų ir juos įsigijęs vartoti. Kitų vaistų vartojimas gali būti žalingas ar net pavojingas. Dar negirdėta, kad pacientai rinktųsi klubo sąnario implanto, širdies vožtuvo ar arterijos protezo rūšį ar gamintoją. Dantų implantai parenkami pagal tam tikras savybes ir niekas geriau jų neparinks, kaip tik jūsų gydytojas“, – sako prof. dr. G. Janužis.
Gydytojas odontologas, burnos chirurgas Romas Abunevičius sako, kad ne dažnai pasitaiko situacija, kai pacientas nori pats pasirinkti dantų implantą. Tokį paciento pasirinkimą dažniausiai paveikia pamatyta reklama ar išgirsta pažįstamo nuomonė.
„Pasitaiko, kad pacientas sako: „Noriu tokio implanto, kokį gavo mano pažįstamas“. Bet jis nesupranta, kad implanto parinkimas ir tinkamumas priklauso nuo paciento organizmo – kaip jis šį svetimkūnį priims.
Tai nėra natūrali mūsų organizmo detalė. Mūsų dantys turėtų tarnauti visą gyvenimą, tad su jokiu protezu nepasieksime tokių rezultatų, kokius pasiektume turėdami natūralius dantis. Organizmas gali atmesti implantą, todėl jį turėtų parinkti patyręs specialistas, įvertinęs visas aplinkybes“, – sako R. Abunevičius.
Geriausia garantija – reguliari profilaktika
Pakeisti prarastą dantį – įprasta, tačiau ne pigi procedūra. Todėl nenuostabu, kad gydymo procedūrą praėję pacientai nori užsitikrinti vienokias ar kitokias garantijas dėl įsriegto implanto: kiek laiko jis tarnaus, ką daryti, jeigu sulūš arba nuskils. Odontologai sako, kad suteikti garantijos net neturi teisės. Implanto garantija – paciento delnuose.
„Jeigu pacientas lankosi pas gydytoją, jo implantas nuolat prižiūrimas – tai jau yra garantija. Tačiau visuomenė žodį garantija dažniausiai supranta kitaip. Kažkodėl nebūna tiek pretenzijų, jeigu lūžta kelio sąnario implantas, nes už jį nereikia mokėti. Tačiau kai pats susimoki už dantų implantą, pradedi galvoti, kad „viskas nuo manęs nuimta, aš sumokėjau pinigus, todėl dabar man tas daiktas turi laikyti visą gyvenimą“.
Bet jeigu pacientas nesilanko pas gydytoją arba burnos higienistą nurodytu laiku, tuomet jokios priežiūros nėra. Grįžta, pavyzdžiui, emigrantas iš užsienio po penkerių metų ir sako: „Pas odontologą nebuvau, o implantas nelaiko“. Tai kaip jis gali laikyti? Negali. Kiti sako: „Dabar su protezais galėsiu riešutus gliaudyti“. Bet ir su nuosavais dantimis to nerekomenduojama daryti, tuo labiau – su protezais. Todėl ir gydytojas negali suteikti garantijos implantui, nes nežino, kaip juo bus rūpinamasi.
Būtent dėl to pacientui duodamas implanto pasas. Jame pacientas mato, kad, pavyzdžiui, per pirmuosius metus turi apsilankyti pas odontologą du kartus, vėliau, jeigu situacija gera, gali būti retesni apsilankymai“, – teigia burnos chirurgas R. Abunevičius.
Pas odontologą – su cigarete tarp dantų
Tuo tarpu gydytoja odontologė Violeta Raslanienė pasakoja, kad pacientai neretai ne tik nelinkę klausyti gydytojo nurodymų, bet ir nuovokiai kenkia gydymo procesui.
„Pacientai šiais laikais labai gerai žino, ką turėtų padaryti gydytojas, tačiau patys ne visada laikosi nurodytų rekomendacijų.
Labiausiai noriu atkreipti dėmesį į rūkymą, kuris labai kenkia odontologinių intervencijų, procedūrų ar protezavimo metu. Taip pat labai kenkia režimo nesilaikymas.
Yra tokių atvejų, kai medicininėje dokumentacijoje nurodoma, kad pacientas atėjo prisirūkęs, išėjęs po operacijos rūkė prie odontologinės įstaigos įėjimo, nesilaikė režimo. Tokie dalykai yra pačių pacientų atsakomybė“, – sako V. Raslanienė.
Implantų reklamoje trūksta etikos
Kita problema – klaidinanti implantų gamintojų ir prekeivių reklama, tvirtinanti, kad jų gaminiams garantuojama viso gyvenimo garantija.
„Tokios reklamos nėra etiškos. Jeigu jie nurodytų, kad suteikiama garantija implantui kaip gaminiui, tuomet būtų šiek tiek geriau. Bet prekeiviai dažniausiai pamiršta tai padaryti. Reklamą pamatęs pacientas galvoja, kad implantui suteikiama viso žmogaus gyvenimo garantija. Tokia reklama yra ne tik neteisinga, bet ir klaidinanti“, – sako R. Abunevičius.
„Implantas tarnaus tiek, kiek jis bus gerai prižiūrimas ir jei neatsiras kaule jokių patologinių procesų. Niekada implanto negalima lyginti su natūraliu dantimi. Tai jam buvo suteikta „garantija visam gyvenimui“, deja, dėl burnos nepriežiūros ar ligos dantys prarandami. Taigi, jokios garantijos, kad neprarasite ir paties tobuliausio implanto“, – papildo prof. dr. G. Janužis.
Dėl tariamos alergijos teko išimti net 12 implantų
Ne visada gydymo eiga ir rezultatai atitinka pacientų lūkesčius. Ilgametės patirties Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijoje prie Sveikatos apsaugos ministerijos turinti gyd. odontologė V. Raslanienė pasakoja, kad pacientai teikia skundus dėl įvairių dalykų: su odontologu neaptarto gydymo plano, ilgiau nei tikėtasi užsitęsusio gydymo laiko, suleistų nuskausminamųjų vaistų ar kitų priežasčių. Neretai kreipiamasi ir dėl tariamų alergijų.
„Internete lengva rasti informacijos apie įvairiausias alergijas, o apie tai pasiskaičius – pritaikyti sau. Tačiau kiek teko susidurti su tokiais atvejais, dažniausiai tokie pacientų teiginiai nepasitvirtina. Buvo toks atvejis, kai dėl paciento skundo dėl alergijos teko išsukti net 12 implantų, jie buvo ištirti visais Lietuvoje įmanomais būdais, bet nenustatytas joks galimas alergenas, kuris būtų implanto medžiagoje, ir nenustatyta jokia alerginė reakcija“, – sako V. Raslanienė.
Ji pabrėžia, kad tam, jog kivirčų tarp odontologo ir paciento nekiltų, reikia tam tikro pasiruošimo iš abiejų pusių: gydytojas turėtų detaliai supažindinti pacientą su gydymo planu, galimomis komplikacijomis, implanto priežiūra po procedūros, tuo tarpu pacientui derėtų ne tik griežtai vykdyti odontologo nurodymus, bet ir reikalauti buhalterinės apskaitos dokumentų, jeigu pasitaiko tokių įstaigų, kurios ne iškart pasiūlo. Pacientas turėtų ne tik pasiimti tokius dokumentus, bet ir juos išsaugoti, nes įvykus kokiam nors nesusipratimui ar bėdai, jų prireiks.
Specialistė pataria, kad kilus konfliktui pirmiausia reikėtų kreiptis į įstaigą ar gydytoją, kuris suteikė paslaugas. Gydymo įstaiga turi užregistruoti paciento skundą, į jį atsakyti. Jeigu paciento netenkina gydymo įstaigos ar gydytojo atsakymas ir nepavyksta išspręsti konflikto, privalomas kreipimasis į Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisiją. Jeigu paciento netenkina ir šios komisijos vertinimas, tik tuomet galima kreiptis į teismą. Tačiau yra ir paprastesnis kelias.
„Buvo ne vienas atvejis, kai tokius konfliktus padėjo išspręsti Odontologų rūmai. Jų specialistai padeda pacientui aiškiai suprasti, kodėl nutiko tam tikra situacija ir kaip viską išspręsti. Tam reikia laiko, todėl sulaukusi paciento skundo, gydymo įstaiga turėtų nepatingėti ir atrasti pakankamai laiko situacijai išaiškinti“, – sako gyd. odontologė V. Raslanienė.
Odontologų rūmai šiuo metu vykdo išskirtinę akciją „Graži šypsena yra balta“, kuria ne tik siekia šviesti visuomenę apie burnos sveikatos svarbą, bet ir dovanoja pacientams dar daugiau sveikatos: už sąmoningai iš gydymo įstaigos paprašytą ir atsiųstą mokėjimo dokumentą galima dalyvauti atrankoje ir gauti nemokamų odontologinių paslaugų.